Jag skriver...

onsdag 17 januari 2018

Året 2017

Vi lägger ytterligare ett bra år till handlingarna. Ett "typ" skadefritt år med många upplevelser. En fot som smärtar lite mystiskt till och från men inget som stoppar min löpning.

Januari
Jag springer och tränar rätt mycket, har inte en enda vilodag. Vi är i Stöten och åker skidor och vi tar bussen från Kristinehamn till Karlstad och springer tillbaka. Ett fint långpass på 5 mil.
Jag bestämmer mig för att starta i Arctic Ultra 100 miles i Arvika.

Februari
Lägret med Landslagsgruppen på Bosön i början av månaden ger en massa inspiration och motivation.
Träning i Lidingölopsspåret
Foto: Privat
Jag var också med på en träningstriathlon inomhus med simning, spinning och sen löpning utomhus.
Arctic Ultra i Arvika går bra och jag är först i mål totalt, med ett banrekord för damklassen. En bra känsla och jag kände mig stark.
Vinst vid målgång i Arctic Ultra 100 miles
Foto: Privat

Mars
Jag startar upp träningen med Andreas Falk som min nygamla tränare. Jag följer schema och springer utanför komfortzonen på väldigt länge. Detta resulterar i att jag blir snabbare och starkare.
På Skövde 6h avbryter jag efter halva pga en fot som gör ont. Jag ska springa VM senare under året och vill inte riskerar att det blir en långdragen skada.
Före start på Skövde 6h
Foto: Privat
April
Jag följer mitt schema och min marschfart blir snabbare av passen jag går igenom. I slutet av månaden startar jag Trosa Backyard Ultra. Ett koncept som var trevligt men som inte passade mig jättebra. Jag blev uttråkad och gav upp på morgonen. Planen var att springa ett dygn men så länge blev det alltså inte.
I Trosa
Foto: Joakim Gimholt

Maj
Foten gör ont i perioder och jag försöker reda ut vad det beror på. Jag blir röntgad, är hos kiropraktor, sjukgymnast och får akupunktur. Ingen kan säga klart vad det är för fel på den. Det är inga problem att springa på den men det gör ont till och från.
Jag springer vårt lilla stadslopp Harsprånget på dryga 6 km i 4.05-fart.

Juni
Jag är farthållare på Stockholm marathon med sluttiden 4h15min tillsammans med min kompis Ulrica. Vi kommer i mål 16 sekunder för tidigt med tiden 4.14.42 så uppdrag utfört! Check!
Ulrica och jag på Stockholm Marathon
Foto: Privat
Juli
Jag springer mitt andra VM. Belfast 24h på Irland. Jag har en plan, för andra gången, på 23 mil, men den går inte i lås. Men jag slår ändå pers, med 26 meter och kommer 226,22 km och är nöjd.
Sverige laddade för start
Foto: Annika Nilrud

Sen tar jag en lite längre vila och har sommar och semester. Vi drar till Norge på motorcyklarna och vandrar till Trolltungan och Preikestolen.

Vid Trolltungan
Foto: Privat
Vid Preikestolen
Foto: Privat
Augusti
Träningen inför Spartathlon i september pågår. Jag börjar med att köra cykelvasan. Det går väldigt bra och jag kommer på plats 22 i motionsklassen. Helgen efter springer jag Ultravasan och placerar mig 12'a på den blötaste av alla lopp jag deltagit i. Det var som att duscha utomhus. Regn!
Cykelvasan
Foto: Happyride.se

Starten i Ultravasan
Foto: Privat

September
Förra året vann jag Bergslagsleden Ultra och fick därmed startplats till årets lopp. Jag åker dit tillsammans med min kompis Fredrik. Vi springer loppet ihop och får en mycket trevlig dag tillsammans. Jag kommer tvåa och får en startplats till 2018...
Rusakulan
Foto: Hasse Byrén

Månaden avslutas med loppet av alla lopp, Spartathlon! Om man kan bli kär i ett lopp så är jag det. Är skitnöjd med min tid på 30h48min.

Mål vid Leonidas
Foto: Sparta Photography Club
Oktober
Jag vilar lite men fortsätter sen träningen för Bislett 24h. Tänker att de där 23 milen ska springas nu.
Sambon och jag åker till Södertälje för att cykla ett mtb-lopp. Efter halva distansen tappar jag vevarmen på cykeln och får kliva av. Tråkigt men jag deppar inget för det.
Lite sur bara
Foto: Privat
I mitten av månaden trillar jag och hackar munnen i sten. Såret går rakt igenom hela läppen men tänderna klarar sig. Jag tejpas ihop på vårdcentralen och skickas hem med hjärnskakning. Jag vilar en vecka men dras med huvudvärk under lång tid efteråt.

Ihoptejpad läpp
Foto: Privat
November
Jag springer på bra men huvudvärken kommer och går. Jag är stel i nacke och bröstrygg.
Jag åker över till Karlstad och deltar i ett socialarrangemang, Karlstadkåsan. Jättetrevligt!
Jag får vara med Friidrottsgalan och har en trevlig kväll.

Ultralaget
Foto: Ryno Quantz
Bislett 24h börjar bra och jag följer min plan. Tyvärr kommer huvudvärken tillbaka under loppet. Jag testar att dricka extra mycket och tar lite extra koffein. Inget hjälper. Det slutar med att efter inrådan av sjukpersonalen på loppet kliver jag av. Sprang 7,5 timme och 78 km. Jag är besviken men ändå fast besluten om att det var rätt beslut.

Glad före start på Bislett
Foto: Privat
December
Jag vilar lite efter Bislett. Får äntligen bort huvudvärken. Jag anmäler mig till Espoo 24h i februari. Det var väl tusan om jag inte skulle klara de där 23 milen nån gång!

Siffror 2017
Antal löpta mil: 464,2 mil
Snittfart: 5.42 min/km
Totalt antal träningspass: 300 st 
Totalt antal löppass: 256 st
Snitt km per vecka: 89,27 km

Totalt sett är jag mycket nöjd med året 2017. Det enda som grumlar lite är den där dumma foten som fortfarande gör ont ibland. Men som sagt, det gör inte när jag springer så jag kör på.

Idag kom också beskedet om att jag är förhandsuttagen för att representera Sverige i EM i 24h i Rumänien i maj. Det ska bli himlans kul!
Blågult!
Foto: Privat

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar